Nama : Osman Bin Hassan
Mata Pelajaran diajar : Bahasa Malaysia
Kelas diajar : Tingkatan 4K6 /4K7
: Tingkatan 6RK5
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA TINGKATAN 4 TAHUN 2009
MINGGU |
TARIKH | |||
1 | 05 – 09 Jan | Novel- Pengenalan | Rumusan/petikan | Tatabahasa- membina ayat |
2 | 12 – 17 jan | Novel- Tema dan persoalan | Karangan – Fakta | Tatabahasa –membetulkan kesalahan ayat |
3 | 19 – 23 Jan | Novel- Watak dan perwatakan | Karangan berpandu | Tatabahasa –membetulkan istilah |
4 | 26 – 30 Jan | CUTI TAHUN | BARU CINA | |
5 | 02 – 06 Feb | Novel – Latar | Rumusan /petikan | Tatabahasa – Melengkapkan teks |
6 | 09 – 13 Feb | Novel – Gaya bahasa | Karangan – keperihalan | Tatabahasa- Menyambung ayat |
7 | 16 – 20 Feb | Novel – Nilai dan pengajaran | Karangan berpandu | Tatabahasa – Memisahkan ayat |
8 | 23 – 27 Feb | Novel – Rumusan dan ulangkaji | Rumusan dan petikan | Tatabahasa - imbuhan |
9 | 02 – 06 Mac | Cerpen – Menatap wajahnya | Karangan – Surat rasmi | Tatabahasa - Peribahasa |
10 | 10 – 13 Mac | Cerpen – Annyss Sophillea | Karangan berpandu | Tatabahasa – menganalisis ayat |
11 | 16 – 20 Mac | CUTI PERTENGAHAN | PENGGAL | |
12 | 23 – 27 Mac | Puisi tradisional- Pantun mengenang nasib | Rumusan / petikan | Tatabahasa- membina ayat |
13 | 30 Mac- 03 April | Puisi Tradisional- Pantun kiasan | Karangan – Surat tak rasmi | Tatabahasa- membetulkan istilah |
14 | 06 – 09 April | Sajak- Aku menjadi lebih berani | Karangan berpandu | Tatabahasa – menukar ayat |
15 | 13 – 17 April | Sajak –Anak laut | Rumusan / petikan | Tatabahasa – melengkapkan ayat |
16 | 20 – 24 April | Cerpen – Kerana manisnya epal | Karangan rencana | Tatabahasa – menyambung ayat |
17 | 27 – 30 April | Cerpen – Lambaian malar hijau | Karangan berpandu | Tatabahasa – memisahkan ayat |
18 | 04 – 08 Mei | Puisi Tradisional – Syair pembunuhan Angerani | Rumusan / petikan | Tatabahasa - imbuhan |
19 | 11 -15 Mei | Puisi tradissional – Syair dandan setia dan Intan terpilih | Karangan wawancara | Tatabahasa – menganalisis ayat |
20 | 18 – 22 Mei | ULANGKAJI DAN | MUNGGU PEPERIKSAAN | SEMESTER 1 |
21 | 25 – 29 Mei | |||
22 | 01 – 05 Jun | CUTI PERTENGAHAN | TAHUN | |
23 | 08 – 12 Jun | Sajak – Derita pertama | Karangan berpandu | Tatabahasa – membina ayat |
24 | 15 – 19 Jun | Prosa tradisional – Cerita Bayan tiada menurut kata ibu bapanya | Rumusan / petikan | Tatabahasa – membetulkan kesalahan ayat |
25 | 22 – 26 Jun | Prosa tradisional – Peminangan Puteri Gunung Ledang | Karangan berpandu | Tatabahasa – membetulkan kesalahan ayat |
26 | 29 Jun – 03 Julai | Drama serunai malam | Karangan cereka | Tatabahasa – melengkapkan teks |
27 | 06 – 10 Julai | Drama Titik-titik perjuangan | Rumusan /petikan | Tatabahasa – menyambung ayat |
28 | 13 – 17 Julai | Gurindam Baris hadapan | Karangan berpandu | Tatabahasa – memisahkan ayat |
29 | 20 – 24 Julai | Drama Seni nara | Karangan berita | Tatabahasa - imbuhan |
30 | 27 – 31 Julai | Cerpen Pusaran | Rumusan /petikan | Tatabahasa – menganalisis ayat |
31 | 03 – 07 Ogos | Cerpen Budi yang tak terbeli | Karangan ulasan | Tatabahasa - peribahasa |
32 | 10 – 14 Ogos | Sajak - Jalan-jalan raya kotaku | Karangan berpandu | Tatabahasa – membina ayat |
33 | 17 – 21 Ogos | Sajak – Manusia dan kesejahteraan | Rumusan /petikan | Tatabahasa – membetulkan kesalahan ayat |
34 | 24 – 28 Ogos | CUTI PERTENGAHAN | SEMESTER | |
35 | 01 – 04 Sept | Prosa Tradisional – Pertarungan Jebat dan Tuah | Karangan wawancara | Tatabahasa - peribahasa |
36 | 07 – 11 Sept | Prosa Tradisional – Sikap terburu-buru membawa padah | Karangan berpandu | Tatabahasa – melengkapkan teks |
37 | 14 – 18 Sept | Sajak – Pembeli masa sudah | Rumusan/petikan | Tatabahasa- menyambung ayat |
38 | 21 – 25 | CUTI HARI RAYA | ||
39 | 28 Sept -02 Okt | Seloka – Pak Kaduk | Karangan- Ucapan/Syarahan | Tatabahasa – menganilisis ayat |
40 - 43 | 05 – 30 Okt | ULANGKAJI DAN PEPERIKSAAN | MINGGU AKHIR TAHUN | |
44 | 02 – 06 Nov | KOMSAS – Ulangkaji Novel | Karangan berpandu | Tatabahasa - peribahasa |
45 | 09 – 13 Nov | KOMSAS – Ulangkaji Novel | Rumusan / petikan | Tatabahasa – menganalisis ayat |
46 | 16 – 20 Nov | KOMSAS – Ulangkaji Novel | Karangan Cereka | Tatabahasa - imbuhan |
47 | CUTI AKHIR TAHUN |
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN TINGKATAN ENAM RENDAH TAHUN 2009
MINGGU / TARIKH | TAJUK | OBJEKTIF |
1 25 – 29 Mei | Pengenalan Kertas 1 (910/1) Kertas 2 (910/2) | 1,Mengenal pasti konsepBM Kertas 1&2 2.Mengenal pasti format soalan 3.Mengenal pasti tajuk-tajuk pelajaran 4.Mengenal pasti keperluan untuk P&P 5.Mengenal pasti buku-buku rujukan |
2 & 3 01 – 12 Jun | CUTI PERTENGAHAN TAHUN | |
4 | SEJARAH DAN PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
KARANGAN Konsep karangan STPM
RUMUSAN Konsep rumusan STPM | 1.Memahami asal & etimologi istilah "Melayu" 2.Memahami definisi "Melayu" 3.Mengenal pasti salasilah BM 1.Mengenal pasti jenis karangan 2.Memahami bentuk karangan 3.Mengenal pasti aspek penilaian karangan 1.Mengenalpasti komponen wajib teks jawapan rumusan STPM. 2.Mengenal pasti aspek penillaian rumusan |
5 | SEJARAH DAN PERKEMBANGAN BM
KARANGAN RUMUSAN | 1.Menjelaskan konsep BM kuno & klasik 2.Mengenal pasti ciri-ciri BM kuno & klasik 3.Mengenal pasti bahan-bahan bukti kewujudan & perkembangan BM 1.Mengenal pasti unsure penting dalam bahagian pengenalan karangan 1.mengenal pasti cara mencari idea utama dan isi sokongan dalam petikan |
6 | SEJARAH PERKEMBANGAN BM
KARANGAN * Huraian isi
RUMUSAN * Latihan 1 | 1.Memahami konsep BM moden 2.Mengenal pasti cirri-ciri BM moden 3.Mengenalpasti tahap perkembangan BM 4.Mengenal pasti individu dan pertubuhan yang menyumbang dalam perkembangan BM moden. 1.Mengenal pasti kaedah mengembangkan isi karangan. 2.Menulis ayat topic,huraian,contoh dan kesimpulan perenggan isi. 1.Mengenal pasti dan menulis isu utama,isi dan kesimpulan menggunakan bahasa sendiri. |
7
| SEJARAH DAN PERKEMBANGAN BM
| 1.Mengenap pasti tujuan dan sebab peminjaman bahasa asing. 2.Mengenal pasti unsur-unsur bahasa yang dipinjam 3.Mengelompokkan kata berdasarkan bahasa sumber. |
8 | UJIAN TOPIKAL 1 1.SEJARAH & PERKEMBANGAN BM KARANGAN *Penutup ALIH BENTUK TEKS Latihan 1 -Iklan | 1.Menilai pemahaman pelajar untuk Bab 1 2.Mengenal pasti alas an yang munasabah untuk jawapan yang dipilih. 1.Mengenal pasti unsur-unsur yang menjadi kesimpulan karangan 1.Mengenal pasti syarat-syarat khas untuk mengalih teks laras iklan/perniagaan |
9 | TATABAHASA
KARANGAN *Latihan 1 | 1.Memperkenal konsep dan bidang tatabahasa 2.Memperkenal konsep morfologi dan sintaksis 1.Menulis sebuah karangan lengkap 2.Menyusun isi mengikut keutamaan |
10 | TATABAHASA MORFOLOGI *Definisi *Bentuk kata- Kata akar/dasar/tunggal/terbitan/majmuk ANALISIS KESALAHAN BAHASA | 1.Menjelaskan konsep dan jenis morfem 2.Menjelaskan konsep perkataan 3.Mengenal pasti bentuk kata dan pola suku kata.
1.Mengesan,menyatakan sebab dan membetulkan kesalahan bahasa yang terdapat dalam teks. |
11 | TATABAHASA MORFOLOGI *Proses pembentukan kata
RUMUSAN Latihan 2 | 1.Memperkenal jenis imbuhan,fungsi dan penggunaannnya. 2.Memperkenalkan proses pemajmukan dan penggandaan .
1.Mengolah semula kandungan teks secara ringkas,padat dan mudah difahami. |
12 | TATABAHASA MORFOLOGI Golongan kata – Kata nama khas/am ganti nama ALIH BENTUK TEKS *Latihan 2 | 1.Memperkenal dan membezakan setiap jenis kata nama.
1.Mengenalpasti bahasa klasik dan istana 2.Dapat memprosakan laras bahasa klasik ke dalam bentuk BM moden. |
13
| TATABAHASA MORFOLOGI *Golongan kata – kata kerja ANALIISIS KESALAHAN BAHASA Latihan 2 | 1.Memperkenal jenis kata kerja dan penggunaannya. 2.Dapat membezakan KK transitif dan KK tak transitif. 3.Dapat membezakan KK aktif dan pasif. 1.Mengenal pasti kesalahan bahasa, |
14 | TATABAHASA MORFOLOGI *Kata tugas – kata penghubung ayat PEMAHAMAN | 1.Mengenal pasti jenis kata hubung dan fungsinya dalam ayat. 2.Me3nggunakan kata hubung yang sesuai untuk menggabungkan ayat yang diberi. 1. Memahami makna kata/frasa yang terdapat dalam petikan. 2.Membezakan fakta daripada maklumat. |
15 | TATABAHASA MORFOLOGI Kata tugas – kata pra klausa ( kata seru/Tanya/perintah/pangkal ayat & pembenar. ALIH BENTUK TEKS | 1.Mengenal pasti jenis dan penggunaan kata pra klausa dalam ayat.
1.Mengalih bentuk teks puisi moden. |
16 | TATABAHASA MORFOLOGI Kata tugas – kata pra frasa ( kata pemeri/naïf/arah dan bilangan ) ANALISIS KESALAHAN BAHASA | 1.Mengenal pasti jenis dan fungsinya dalam ayat.
1.Mengenal pasti ,menganalisis dan membetulkan kesalahan bahasa. |
17 | TATABAHASA MORFOLOGI Kata tugas – kata pra frasa ( kata bantu/kata penguat/kata penegas ALIH BENTUK TEKS *Dialog | 1.Mengenal pasti jenis kata tugas dan fungsinya dalam ayat dan penulisan.
1.Mengetahui syarat dan kaedah untuk mengalih bentuk dialog. |
18 | TATABAHASA MORFOLOGI Kata tugas – kata prafrasa ( kata sendi nama ) Kata pascakkata – kata penekan/kata pembenda ANALISIS KESALAHAN BAHASA | 1.Menjelas fubgsi KSN 2.Mengenal pasti cara penggunaan kata sendi nama dalam ayat dan penulisan. 3.Memperkenal kata pascakata dan fungsinya dalam ayat
1.Mengenal pasti kesalahan, menyatakan sebab salah dan membuat pembetulan. |
19-21 | ULANGKAJI Kertas 910/1 Kertas 910/2 | 1.Memahami kehendak soalan 2.Mengenal pasti pendekatan jawapan yang paling tepat 3.Mengenal pasti kelemahan pada contoh jawapan |
23 | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | |
24 | CUTI AKHIR TAHUN |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 1 05 – 09 JANUARI 2009
Tarikh :05 Januari 2009 Hari : Isnin
Kelas : 4K7 - 08.15 – 09.25 4K6 - 09.45 – 10.20
Mata pelajaran :Bahasa Malaysia
Tajuk : Pengenalan Bahasa Malaysia tingkatan 4
Objektif : Supaya pelajar dapat 1. Mengetahui isi kandungan maata pelajaran tingkatan 4 2.Mengenalpasti pembahagian kertas dan kandungannya. 3.Membuat persiapan yang tepat untuk sesi p&p seterusnya.
Aktiviti : 1.Penerangan 2. Bersoal jawab
Refleksi : Pelajar memahami apa yang diterangkan dan menunjukkan tumpuan yang baik ketika penerangan.
_____________________________________________________________________________
Tarikh : 06 Januari 2009 Hari : Selasa
Kelas : 4K6 – 08,15 – 09.25
Mata pelajaran :Bahasa Malaysia
Tajuk : Novel Terminal tiga - Pengenalan Objektif : Supaya pelajar dapat 1. Mengenal pasti bidang kajian terhadap novel 2.Mengetahui kaedah yang betul untuk memahami dan mengingati isi kandungan novel
Aktiviti : 1.Penerangan 2. Sumbang saran 3. Kerja bertulis Refleksi : Pelajar memahami penerangan dan bersedia untuk memperuntukkan masa membaca novel.
Tarikh : 07 Januari 2009 Hari : RABU
Kelas 4K7 - 09.45 – 10.40 : 4K6 - 11.30 – 12.40
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia Tajuk : Rumusan Karangan Objektif : Supaya pelajar dapat
1.Mengenalpasti cara mencari idea utama dalam petikan yang diberi. 2.Menyatakan dengan tepat idea utama dalam petikan yang dianalisis
Aktiviti : 1.Membaca petikan 2. Penerangan 3. Mencari idea utama
Refleksi : Semua pelajar boleh membaca dan memahami kaedah mencari idea utama dalam petikan.
_____________________________________________________________________________
Tarikh : 08 Januari 2009 Hari : Khamis
Kelas : 4K7 – 08.15 – 09.25 4K6- 10.20 – 11.10
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia Tajuk : Rumusan petikan Objektif : Supaya pelajar dapat 1.Mengetahui makna isi sokongan dan kaitannya dengan idea utama 2.Mengenal pasti cara mencari idea sokongan dalam petikan 3.Menyenaraikan dengan betul 4 daripada 5 idea sokongan dlm petikan
Aktiviti 1. Membaca petikan 2. Penerangan 3. Mencari idea sokongan Refleksi : Pelajar memahami fungsi idea sokongan tetapi masih kurang mahir mencari idea sokongan dalam petikan.
Tarikh : 09 Januari 2009 Hari : Jumaat
Kelas : 4K7 – 10.55 – 11.40 Mata pelajaran :Bahasa Malaysia Tajuk : Rumusan petikan
Objektif : Supaya pelajar dapat 1.Mengenal pasti cara mencari idea sokongan dalam petikan. 2.Menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya empat idea sokongan dalam petikan 3.Menggabungkan idea –idea sokongan dalam bentuk perenggan.
Aktiviti : 1. Membaca petikan 2.penerangan 3. Soal jawab
Refleksi : Pelajar dapat mencari idea sokongan Cuma kurang mahir untuk menggabungkannya dalam bentuk perenggan. __________________________________________________________________
MINGGU KEDUA 12 – 16 Januari 2009
Pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dijalankan kerana Cuti kecemasan akibat banjir
__________________________________________________________________
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU KETIGA 18 – 22 JANUARI 2009
Tarikh : 18 Januari 2009 Hari : Isnin
Kelas : 4K7 – 08.15 – 09.25
4k6 - 09.45 – 10.10
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tajuk : Novel Terminal tiga – Tema dan persoalan
Objektif : Supaya pelajar dapat
- Mengenali makna tema dan persoalan
- Mengenal pasti cara menentukan tema dan persoalan dalam sesebuah novel
- Menyatakan dengan betul tema dan sekurang-kurangnya dua persoalan yang terdapat dalam novel yang dikaji.
Aktiviti : 1.Membaca synopsis novel 2.Penerangan 3. Soal jawab
Refleksi : Pelajar memahami makna tema dan persoalan dalam novel
Tarikh : 19 Januaari 2009 Hari : Selasa
Kelas : 4K6 – 08.15 – 09.25
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tajuk : Novel Terminal tiga –watak perwatakan
Objektif : Supaya pelajar dapat
1.Mengenali jenis watak dalam sesebuah novel.
2. Menyatakan dengan betul watak utama dalam novel yang dikaji.
3.Menyatakan peranan watak lain yang terdapat dalam novel yang dikaji.
Aktiviti : 1. Merujuk novel 2. Penerangan 3.soal jawab
Refleksi :Pelajar memahami makna dan jenis watak, pelajar aktif menjawab bila ditanya.
__________________________________________________________________________
Tarikh : 20 Januari 2009 Hari : Rabu
Kelas : 4K7 – 09.45 – 10.40
4K6 - 11.30 - 12.40
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tajuk : Latar masyarakat
Objektif : Supaya pelajar dapat
1.Menyatakan dengan tepat maksud latar dan jenis-jenis latar
2.Menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya empat latar masyarakat yang terdapat
dalam novel yang dikaji.
3.Menjawab dengan betul tiga daripada empat soalan bertulis yang diberi.
Aktiviti : 1. Penerangan 2.soal jawab 3. Kerja bertulis
Refleksi : Pelajar memahami maksud latar dan ramai yang dapat menjawab soalan yang
Diberi.____________________________________________________________________________
21 Januari 2009 Hari : Khamis
Kelas : 4K7 – 08.15 – 09.25
4K6 - 10.20 – 11.10
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tajuk : Latar tempat / latar masa
Objektif : Supaya pelajar dapat
1.Menyatakan dengan betul makna latar tempat dan latar masa.
2.Mengenal pasti latar masa dan latar tempat yang terdapat dalam novel yang dikaji.
Aktiviti : 1. Penerangan 2. Sumbang saran 3. Kerja bertulis 4.Rumusan
Refleksi : Pelajar memahami cara mencari latar masa dan tempat
Tarikh : 22 Januari 2009 Hari : Jumaat
Kelas : 4K7 – 10.40 – 11.40
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tajuk : Rumusan petikan
Objektif : Supaya pelajar dapat
1.Menyatakan dengan betul idea utama yang terdapat dalam petikan.
2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat idea sokongan yang terdapat dalam petikan
Aktiviti : 1.Merujuk petikan 2. Perbincangan 3.kerja bertulis 4.rumusan
Refleksi : Pelajar dapat menyiapkan kerja dalam jangkamasa yang ditetapkan
____________________________________________________________________________
RANCANGAN PELAJARAN MINGGU KELIMA
Tarikh :02 Febuari 2009 Hari : Isnin
Kelas : 4K7 - 08.15 – 09.25
4K6 – 09.45 – 10.10
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tajuk : Ayat
Objektif : Supaya pelajar dapat
1.Menyatakan dengan tepat jenis-jenis ayat yang terdapat dalam BM
2. Membuat dua ayat bagi setiap jenis ayat yang diarahkan dengan betul.
Aktiviti : 1. Penerangan 2. Soal jawab 3.kerja bertulis 4.rumusan
Refleksi : Pelajar dapat membuat ayat bagi setiap jenis ayat yang diarahkan Cuma
mereka belum mahir dalam bahagian ayat pasif.
_____________________________________________________________________________
Tarikh : 03 Febuari 2009 Hari : Selasa
Kelas : 4K6 – 08.15 – 09.25
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tajuk : Ayat pasif dan ayat aktif
Objektif : Supaya pelajar dapat
1.Menyatakan dengan betul cirri-ciri ayat pasif dan ayat aktif.
2.Mengenal pastii perbezaan antara ayat pasif dan ayat aktif.
3.Menukarkan ayat aktif yang diberi kebentuk ayat pasif dan sebaliknya.
Aktiviti : 1.penerangan 2.soal jawab 3.kerja bertulis 4. Rumusan
Refleksi : Pelajar memahami perbezaan antara ayat aktif dan ayat pasif.
<< Laman utama