OSMAN

Isnin, 2 Februari 2009


 


 


 


 


 

Nama                      : Osman Bin Hassan

Mata Pelajaran diajar     : Bahasa Malaysia

Kelas diajar                : Tingkatan 4K6 /4K7

                            : Tingkatan 6RK5    


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA    TINGKATAN 4 TAHUN 2009


 


 

MINGGU 


 

TARIKH 

   

1 

05 – 09 Jan

Novel- Pengenalan

Rumusan/petikan 

Tatabahasa- membina ayat 

2

12 – 17 jan

Novel- Tema dan persoalan

Karangan – Fakta

Tatabahasa –membetulkan kesalahan ayat

3

19 – 23 Jan

Novel- Watak dan perwatakan

Karangan berpandu

Tatabahasa –membetulkan istilah

4

26 – 30 Jan

CUTI TAHUN

BARU CINA

 

5

02 – 06 Feb

Novel – Latar

Rumusan /petikan

Tatabahasa – Melengkapkan teks

6

09 – 13 Feb

Novel – Gaya bahasa

Karangan – keperihalan

Tatabahasa- Menyambung ayat

7 

16 – 20 Feb 

Novel – Nilai dan pengajaran 

Karangan berpandu

Tatabahasa – Memisahkan ayat 

8 

23 – 27 Feb 

Novel – Rumusan dan ulangkaji 

Rumusan dan petikan 

Tatabahasa - imbuhan 

9 

02 – 06 Mac 

Cerpen – Menatap wajahnya 

Karangan – Surat rasmi

Tatabahasa - Peribahasa

10

10 – 13 Mac

Cerpen – Annyss Sophillea

Karangan berpandu

Tatabahasa – menganalisis ayat

11

16 – 20 Mac

CUTI PERTENGAHAN

PENGGAL

 

12

23 – 27 Mac

Puisi tradisional- Pantun mengenang nasib

Rumusan / petikan

Tatabahasa- membina ayat

13 

30 Mac- 03 April 

Puisi Tradisional- Pantun kiasan 

Karangan – Surat tak rasmi

Tatabahasa- membetulkan istilah 

14 

06 – 09 April 

Sajak- Aku menjadi lebih berani 

Karangan berpandu 

Tatabahasa – menukar ayat 

15 

13 – 17 April 

Sajak –Anak laut 

Rumusan / petikan 

Tatabahasa – melengkapkan ayat 


 

16 

20 – 24 April 

Cerpen – Kerana manisnya epal

Karangan rencana 

Tatabahasa – menyambung ayat 

17 

27 – 30 April 

Cerpen – Lambaian malar hijau 

Karangan berpandu 

Tatabahasa – memisahkan ayat 

18 

04 – 08 Mei 

Puisi Tradisional – Syair pembunuhan Angerani 

Rumusan / petikan 

Tatabahasa - imbuhan 

19 

11 -15 Mei 

Puisi tradissional – Syair dandan setia dan Intan terpilih 

Karangan wawancara 

Tatabahasa – menganalisis ayat 

20

18 – 22 Mei

ULANGKAJI DAN

MUNGGU PEPERIKSAAN

SEMESTER 1

21

25 – 29 Mei

   

22

01 – 05 Jun

CUTI PERTENGAHAN

TAHUN 

 

23

08 – 12 Jun

Sajak – Derita pertama

Karangan berpandu

Tatabahasa – membina ayat

24

15 – 19 Jun

Prosa tradisional – Cerita Bayan tiada menurut kata ibu bapanya

Rumusan / petikan

Tatabahasa – membetulkan kesalahan ayat

25

22 – 26 Jun

Prosa tradisional – Peminangan Puteri Gunung Ledang

Karangan berpandu

Tatabahasa – membetulkan kesalahan ayat

26

29 Jun – 03 Julai

Drama serunai malam

Karangan cereka

Tatabahasa – melengkapkan teks

27

06 – 10 Julai

Drama Titik-titik perjuangan

Rumusan /petikan

Tatabahasa – menyambung ayat

28

13 – 17 Julai

Gurindam Baris hadapan

Karangan berpandu

Tatabahasa – memisahkan ayat

29

20 – 24 Julai

Drama Seni nara

Karangan berita

Tatabahasa - imbuhan

30

27 – 31 Julai

Cerpen Pusaran

Rumusan /petikan

Tatabahasa – menganalisis ayat

31

03 – 07 Ogos

Cerpen Budi yang tak terbeli

Karangan ulasan

Tatabahasa - peribahasa

32

10 – 14 Ogos

Sajak - Jalan-jalan raya kotaku

Karangan berpandu

Tatabahasa – membina ayat

33

17 – 21 Ogos

Sajak – Manusia dan kesejahteraan

Rumusan /petikan

Tatabahasa – membetulkan kesalahan ayat

34

24 – 28 Ogos

CUTI PERTENGAHAN

SEMESTER

 

35

01 – 04 Sept

Prosa Tradisional – Pertarungan Jebat dan Tuah

Karangan wawancara

Tatabahasa - peribahasa

36 

07 – 11 Sept 

Prosa Tradisional – Sikap terburu-buru membawa padah 

Karangan berpandu

Tatabahasa – melengkapkan teks 

37 

14 – 18 Sept 

Sajak – Pembeli masa sudah 

Rumusan/petikan 

Tatabahasa- menyambung ayat 

38 

21 – 25 

CUTI HARI RAYA 

  

39 

28 Sept -02 Okt 

Seloka – Pak Kaduk 

Karangan- Ucapan/Syarahan 

Tatabahasa – menganilisis ayat 

40 - 43

05 – 30 Okt

ULANGKAJI DAN

PEPERIKSAAN  

MINGGU

AKHIR TAHUN 

 

44

02 – 06 Nov

KOMSAS – Ulangkaji Novel

Karangan berpandu

Tatabahasa - peribahasa

45

09 – 13 Nov

KOMSAS – Ulangkaji Novel

Rumusan / petikan

Tatabahasa – menganalisis ayat

46

16 – 20 Nov

KOMSAS – Ulangkaji Novel

Karangan Cereka

Tatabahasa - imbuhan

47

 

CUTI AKHIR TAHUN

  


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN TINGKATAN ENAM RENDAH TAHUN 2009

MINGGU / TARIKH 

TAJUK 

OBJEKTIF 

1

25 – 29 Mei

Pengenalan

Kertas 1 (910/1) Kertas 2 (910/2)

1,Mengenal pasti konsepBM Kertas 1&2 2.Mengenal pasti format soalan 3.Mengenal pasti tajuk-tajuk pelajaran 4.Mengenal pasti keperluan untuk P&P 5.Mengenal pasti buku-buku rujukan 

2 & 3

01 – 12 Jun

CUTI PERTENGAHAN TAHUN

 

4

SEJARAH DAN PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU

  • Asal usul Bahasa Melayu

KARANGAN Konsep karangan STPM


 

RUMUSAN Konsep rumusan STPM

1.Memahami asal & etimologi istilah "Melayu" 2.Memahami definisi "Melayu" 3.Mengenal pasti salasilah BM

1.Mengenal pasti jenis karangan 2.Memahami bentuk karangan 3.Mengenal pasti aspek penilaian karangan

1.Mengenalpasti komponen wajib teks jawapan rumusan STPM. 2.Mengenal pasti aspek penillaian rumusan 

5

SEJARAH DAN PERKEMBANGAN BM

  • Bahasa Melayu kuno
  • Bahasa Melayu Klasik

KARANGAN

RUMUSAN 

1.Menjelaskan konsep BM kuno & klasik 2.Mengenal pasti ciri-ciri BM kuno & klasik 3.Mengenal pasti bahan-bahan bukti kewujudan & perkembangan BM

1.Mengenal pasti unsure penting dalam bahagian pengenalan karangan

1.mengenal pasti cara mencari idea utama dan isi sokongan dalam petikan


 


 

6

SEJARAH PERKEMBANGAN BM

  • Bahasa Melayu moden


 

KARANGAN

* Huraian isi


 

RUMUSAN

* Latihan 1 

1.Memahami konsep BM moden 2.Mengenal pasti cirri-ciri BM moden 3.Mengenalpasti tahap perkembangan BM 4.Mengenal pasti individu dan pertubuhan yang menyumbang dalam perkembangan BM moden. 1.Mengenal pasti kaedah mengembangkan isi karangan. 2.Menulis ayat topic,huraian,contoh dan kesimpulan perenggan isi.

1.Mengenal pasti dan menulis isu utama,isi dan kesimpulan menggunakan bahasa sendiri. 

7


 

SEJARAH DAN PERKEMBANGAN BM

  • Unsur asing dalam BM

1.Mengenap pasti tujuan dan sebab peminjaman bahasa asing. 2.Mengenal pasti unsur-unsur bahasa yang dipinjam 3.Mengelompokkan kata berdasarkan bahasa sumber.

8

UJIAN TOPIKAL 1

1.SEJARAH & PERKEMBANGAN BM

KARANGAN *Penutup

ALIH BENTUK TEKS Latihan 1 -Iklan

1.Menilai pemahaman pelajar untuk Bab 1 2.Mengenal pasti alas an yang munasabah untuk jawapan yang dipilih.

1.Mengenal pasti unsur-unsur yang menjadi kesimpulan karangan

1.Mengenal pasti syarat-syarat khas untuk mengalih teks laras iklan/perniagaan

9

TATABAHASA


 

KARANGAN *Latihan 1

1.Memperkenal konsep dan bidang tatabahasa 2.Memperkenal konsep morfologi dan sintaksis

1.Menulis sebuah karangan lengkap 2.Menyusun isi mengikut keutamaan


 

10

TATABAHASA

MORFOLOGI *Definisi
morfem *Konsep morfem bebas/terikat

*Bentuk kata- Kata akar/dasar/tunggal/terbitan/majmuk

ANALISIS KESALAHAN BAHASA 

1.Menjelaskan konsep dan jenis morfem 2.Menjelaskan konsep perkataan 3.Mengenal pasti bentuk kata dan pola suku kata.


 


 

1.Mengesan,menyatakan sebab dan membetulkan kesalahan bahasa yang terdapat dalam teks. 

11

TATABAHASA

MORFOLOGI *Proses pembentukan kata

  • Pengimbuhan /pemajmukan/penggandaan

RUMUSAN Latihan 2

1.Memperkenal jenis imbuhan,fungsi dan penggunaannnya. 2.Memperkenalkan proses pemajmukan dan penggandaan .


 

1.Mengolah semula kandungan teks secara ringkas,padat dan mudah difahami.

12

TATABAHASA

MORFOLOGI Golongan kata – Kata nama khas/am ganti nama

ALIH BENTUK TEKS *Latihan 2

1.Memperkenal dan membezakan setiap jenis kata nama.


 

1.Mengenalpasti bahasa klasik dan istana 2.Dapat memprosakan laras bahasa klasik ke dalam bentuk BM moden. 

13


 

TATABAHASA

MORFOLOGI *Golongan kata – kata kerja

ANALIISIS KESALAHAN BAHASA Latihan 2

1.Memperkenal jenis kata kerja dan penggunaannya. 2.Dapat membezakan KK transitif dan KK tak transitif. 3.Dapat membezakan KK aktif dan pasif. 1.Mengenal pasti kesalahan bahasa,

14

TATABAHASA

MORFOLOGI *Kata tugas – kata penghubung ayat

PEMAHAMAN  

1.Mengenal pasti jenis kata hubung dan fungsinya dalam ayat. 2.Me3nggunakan kata hubung yang sesuai untuk menggabungkan ayat yang diberi.

1. Memahami makna kata/frasa yang terdapat dalam petikan. 2.Membezakan fakta daripada maklumat. 

15

TATABAHASA

MORFOLOGI Kata tugas – kata pra klausa ( kata seru/Tanya/perintah/pangkal ayat & pembenar.

ALIH BENTUK TEKS  

1.Mengenal pasti jenis dan penggunaan kata pra klausa dalam ayat.


 


 

1.Mengalih bentuk teks puisi moden. 

16

TATABAHASA

MORFOLOGI Kata tugas – kata pra frasa ( kata pemeri/naïf/arah dan bilangan )

ANALISIS KESALAHAN BAHASA 

1.Mengenal pasti jenis dan fungsinya dalam ayat.


 


 

1.Mengenal pasti ,menganalisis dan membetulkan kesalahan bahasa. 

17

TATABAHASA

MORFOLOGI Kata tugas – kata pra frasa ( kata bantu/kata penguat/kata penegas

ALIH BENTUK TEKS *Dialog

1.Mengenal pasti jenis kata tugas dan fungsinya dalam ayat dan penulisan.


 


 

1.Mengetahui syarat dan kaedah untuk mengalih bentuk dialog.


 


 


 

18

TATABAHASA

MORFOLOGI Kata tugas – kata prafrasa ( kata sendi nama ) Kata pascakkata – kata penekan/kata pembenda

ANALISIS KESALAHAN BAHASA 

1.Menjelas fubgsi KSN 2.Mengenal pasti cara penggunaan kata sendi nama dalam ayat dan penulisan. 3.Memperkenal kata pascakata dan fungsinya dalam ayat


 

1.Mengenal pasti kesalahan, menyatakan sebab salah dan membuat pembetulan.

19-21

ULANGKAJI

Kertas 910/1 Kertas 910/2  

1.Memahami kehendak soalan 2.Mengenal pasti pendekatan jawapan yang paling tepat 3.Mengenal pasti kelemahan pada contoh jawapan

23

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN    

 

24

CUTI AKHIR TAHUN

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN            MINGGU 1 05 – 09 JANUARI 2009

Tarikh            :05 Januari 2009                Hari     : Isnin     

Kelas             : 4K7 - 08.15 – 09.25                                             4K6 - 09.45 – 10.20

Mata pelajaran     :Bahasa Malaysia

Tajuk            : Pengenalan Bahasa Malaysia tingkatan 4

Objektif        : Supaya pelajar dapat                                          1. Mengetahui isi kandungan maata pelajaran tingkatan 4                        2.Mengenalpasti pembahagian kertas dan kandungannya.                    3.Membuat persiapan yang tepat untuk sesi p&p seterusnya.        

Aktiviti            : 1.Penerangan    2. Bersoal jawab

Refleksi        : Pelajar memahami apa yang diterangkan dan menunjukkan tumpuan              yang baik ketika penerangan.

_____________________________________________________________________________

Tarikh             : 06 Januari 2009                    Hari     : Selasa

Kelas            : 4K6 – 08,15 – 09.25

Mata pelajaran     :Bahasa Malaysia

Tajuk            : Novel Terminal tiga - Pengenalan                         Objektif        : Supaya pelajar dapat                                        1. Mengenal pasti bidang kajian terhadap novel                            2.Mengetahui kaedah yang betul untuk memahami dan mengingati isi                  kandungan novel

Aktiviti            : 1.Penerangan    2. Sumbang saran    3. Kerja bertulis     Refleksi        : Pelajar memahami penerangan dan bersedia untuk memperuntukkan              masa membaca novel.


 

Tarikh            : 07 Januari 2009                Hari    : RABU    

Kelas             4K7 - 09.45 – 10.40                                            : 4K6 - 11.30 – 12.40

Mata Pelajaran      : Bahasa Malaysia                             Tajuk             : Rumusan Karangan                             Objektif         : Supaya pelajar dapat    

1.Mengenalpasti cara mencari idea utama dalam petikan yang diberi.              2.Menyatakan dengan tepat idea utama dalam petikan yang dianalisis

Aktiviti            : 1.Membaca petikan     2. Penerangan     3. Mencari idea utama

Refleksi        : Semua pelajar boleh membaca dan memahami kaedah mencari idea              utama dalam petikan.

_____________________________________________________________________________

Tarikh            : 08 Januari 2009                Hari : Khamis

Kelas            : 4K7 – 08.15 – 09.25                                             4K6- 10.20 – 11.10

Mata pelajaran    : Bahasa Malaysia                                 Tajuk            : Rumusan petikan                                 Objektif        : Supaya pelajar dapat                                         1.Mengetahui makna isi sokongan dan kaitannya dengan idea utama             2.Mengenal pasti cara mencari idea sokongan dalam petikan                    3.Menyenaraikan dengan betul 4 daripada 5 idea sokongan dlm petikan    

Aktiviti        1. Membaca petikan        2. Penerangan        3. Mencari idea sokongan     Refleksi    : Pelajar memahami fungsi idea sokongan tetapi masih kurang mahir mencari             idea sokongan dalam petikan.                


 


 

Tarikh            : 09 Januari 2009                Hari     : Jumaat        

Kelas            : 4K7 – 10.55 – 11.40                                 Mata pelajaran      :Bahasa Malaysia                             Tajuk             : Rumusan petikan

Objektif        : Supaya pelajar dapat                         1.Mengenal pasti cara mencari idea sokongan dalam petikan.                 2.Menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya empat idea sokongan dalam petikan 3.Menggabungkan idea –idea sokongan dalam bentuk perenggan.

Aktiviti : 1. Membaca petikan    2.penerangan        3. Soal jawab

Refleksi    : Pelajar dapat mencari idea sokongan Cuma kurang mahir untuk               menggabungkannya dalam bentuk perenggan.                    __________________________________________________________________

MINGGU KEDUA                     12 – 16 Januari 2009

Pengajaran dan pembelajaran tidak dapat dijalankan kerana Cuti kecemasan akibat banjir

    __________________________________________________________________

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU KETIGA            18 – 22 JANUARI 2009


 

Tarikh            : 18 Januari 2009                Hari : Isnin


 

Kelas            : 4K7 – 08.15 – 09.25

              4k6 - 09.45 – 10.10

Mata pelajaran     : Bahasa Malaysia


 

Tajuk            : Novel Terminal tiga – Tema dan persoalan

Objektif        : Supaya pelajar dapat


 

  1. Mengenali makna tema dan persoalan
  2. Mengenal pasti cara menentukan tema dan persoalan dalam sesebuah novel
  3. Menyatakan dengan betul tema dan sekurang-kurangnya dua persoalan yang terdapat dalam novel yang dikaji.


 

Aktiviti     : 1.Membaca     synopsis novel     2.Penerangan        3. Soal jawab

Refleksi    : Pelajar memahami makna tema dan persoalan dalam novel

Tarikh         : 19 Januaari 2009                Hari    : Selasa


 

Kelas         : 4K6 – 08.15 – 09.25


 

Mata pelajaran : Bahasa Malaysia

Tajuk         : Novel Terminal tiga –watak perwatakan

Objektif     : Supaya pelajar dapat

1.Mengenali jenis watak dalam sesebuah novel.

2. Menyatakan dengan betul watak utama dalam novel yang dikaji.

3.Menyatakan peranan watak lain yang terdapat dalam novel yang dikaji.


 

Aktiviti : 1. Merujuk novel    2. Penerangan        3.soal jawab


 

Refleksi :Pelajar memahami makna dan jenis watak, pelajar aktif menjawab bila ditanya.

__________________________________________________________________________

Tarikh : 20 Januari 2009            Hari     : Rabu


 

Kelas            : 4K7 – 09.45 – 10.40

             4K6 - 11.30 - 12.40

Mata pelajaran     : Bahasa Malaysia

Tajuk            : Latar masyarakat


 

Objektif        : Supaya pelajar dapat


 

1.Menyatakan dengan tepat maksud latar dan jenis-jenis latar

2.Menyenaraikan dengan betul sekurang-kurangnya empat latar masyarakat yang terdapat

dalam novel yang dikaji.

3.Menjawab dengan betul tiga daripada empat soalan bertulis yang diberi.


 

Aktiviti : 1. Penerangan    2.soal jawab        3. Kerja bertulis

Refleksi    : Pelajar memahami maksud latar dan ramai yang dapat menjawab soalan yang

Diberi.____________________________________________________________________________

21 Januari 2009                        Hari : Khamis

Kelas            : 4K7 – 08.15 – 09.25

             4K6 - 10.20 – 11.10

Mata pelajaran    : Bahasa Malaysia

Tajuk            : Latar tempat / latar masa

Objektif        : Supaya pelajar dapat

1.Menyatakan dengan betul makna latar tempat dan latar masa.

2.Mengenal pasti latar masa dan latar tempat yang terdapat dalam novel yang dikaji.

Aktiviti    : 1. Penerangan    2. Sumbang saran    3. Kerja bertulis    4.Rumusan

Refleksi    : Pelajar memahami cara mencari latar masa dan tempat


 

Tarikh    : 22 Januari 2009                    Hari : Jumaat


 

Kelas            : 4K7 – 10.40 – 11.40

Mata pelajaran    : Bahasa Malaysia

Tajuk            : Rumusan petikan

Objektif        : Supaya pelajar dapat


 

1.Menyatakan dengan betul idea utama yang terdapat dalam petikan.

2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat idea sokongan yang terdapat dalam petikan


 

Aktiviti     : 1.Merujuk petikan        2. Perbincangan    3.kerja bertulis    4.rumusan


 

Refleksi    : Pelajar dapat menyiapkan kerja dalam jangkamasa yang ditetapkan

____________________________________________________________________________


 


 

RANCANGAN PELAJARAN MINGGU KELIMA


 

Tarikh            :02 Febuari 2009            Hari : Isnin


 

Kelas            : 4K7 - 08.15 – 09.25

              4K6 – 09.45 – 10.10

Mata pelajaran    : Bahasa Malaysia

Tajuk            : Ayat

Objektif        : Supaya pelajar dapat


 

1.Menyatakan dengan tepat jenis-jenis ayat yang terdapat dalam BM

2. Membuat dua ayat bagi setiap jenis ayat yang diarahkan dengan betul.

Aktiviti : 1. Penerangan    2. Soal jawab        3.kerja bertulis    4.rumusan


 

Refleksi    : Pelajar dapat membuat ayat bagi setiap jenis ayat yang diarahkan Cuma

mereka belum mahir dalam bahagian ayat pasif.

_____________________________________________________________________________


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Tarikh            : 03 Febuari 2009            Hari : Selasa


 

Kelas            : 4K6 – 08.15 – 09.25

Mata pelajaran    : Bahasa Malaysia

Tajuk            : Ayat pasif dan ayat aktif

Objektif        : Supaya pelajar dapat


 

1.Menyatakan dengan betul cirri-ciri ayat pasif dan ayat aktif.

2.Mengenal pastii perbezaan antara ayat pasif dan ayat aktif.

3.Menukarkan ayat aktif yang diberi kebentuk ayat pasif dan sebaliknya.


 

Aktiviti : 1.penerangan    2.soal jawab        3.kerja bertulis    4. Rumusan


 

Refleksi : Pelajar memahami perbezaan antara ayat aktif dan ayat pasif.