RPH MINGGU 28 ( 06 – 10 JULAI 2009 )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 28 ( 06 – 10 JULAI 2009 )
TARIKH : 06.07.2009 ( ISNIN ) |
MASA : 08.15 – 09.25 & 09.45 – 10.120 |
KELAS : 4K6 & 4K7 |
TAJUK : Membina ayat |
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat a)menyatakan dengan betul makna bagi lapan perkataan yang ditunjukkan di papan tulis b)membina dengan betul lapan ayat secara sumbangsaran bagi setiap perkataan yang ditunjukkan c)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh perkataan yang diberi |
AKTIVITI : berpantun Penerangan Sumbangsaran Kerja bertulis Rumusan |
KBKK : MENGENALI |
REFLEKSI : pelajar dapat membina dengan betul ayat berdasarkan perkataan yang diberi |
TARIKH : 07.07.2009 ( SELASA ) |
MASA : 07.05 – 08.15 |
KELAS : 6RK 5 |
TAJUK : Bahasa Melayu klasik |
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat a)menyatakan dengan betul takrif bahasa Melayu klasik b)mengenal pasti cirri-ciri bahasa Melayu klasik c)mmengenali perbezaan antara BM kuno dan BM klasik |
AKTIVITI : Pembentangan Sesi soal jawab Rumusan guru |
KBKK : MENCIRI |
REFLEKSI : |
TARIKH : 07.07.2009 ( SELASA ) |
MASA : 08.15 – 09.25 |
KELAS : 4 K6 & 4 K7 |
TAJUK : Tatabahasa ( membina dan menyusun ayat ) |
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat a)menyatakan makna yang betul bagi sepuluh perkataan yang diberikan b)membina ayat dengan betul secara sumbangsaran berdasarkan perkataan yang diberi c)menyusun ayat agar menjadi ayat yang lengkap dan bermakna |
AKTIVITI : bermadah Penerangan Sumbangsaran Kerja bertulis Rumusan guru |
KBKK : MENILAI |
REFLEKSI |
TARIKH : 08.07.2009 ( RABU ) |
MASA : 07.15 – 08.15 |
KELAS : 6 RK5 |
TAJUK : Bahasa Melayu klasik |
OBJEKTIF : supaya pelajar dapat a)menyatakan dengan betul pengaruh yang terdapat semasa zaman bahasa Melayu klasik b)mengenal pasti perubahan yang berlaku terhadap perkembangan bahasa Melayu C)menjawab dengan betul lapan daripada sepuluh soalan yang diberi |
AKTIVITI : pembentangan Soal jawab Rumusan guru Kerja bertulis |
KBKK : Mengenal pasti |
REFLEKSI : pelajar mengikuti sesi pembentangan dengan aktif |
TARIKH : 08.07.2009 (RABU ) |
MASA : 09.45 – 10.55 & 11.30 – 12.40 |
KELAS : 4K6 & 4K7 |
TAJUK : Karangan berpandu |
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat a)menyatakan dengan betul isi penting yang boleh direka berdasarkan gambar bersiri yang diberi b)menulis dengan betul sekurang-kurangnya empat ayat topik berdasarkan gambar bersiri yang ditunjukkan c)menulis dengan betul dua ayat huraian berkaitan dengan ayat topik |
AKTIVITI : bermadah Penerangan Melihat gambar bersiri Soal jawab Kerja bertulis |
KBKK : Menghurai |
REFLEKSI : pelajar dapat menulis ayat topic berdasarkan gambar yang ditunjukkan |
TARIKH : 09.07.2009 ( KHAMIS ) |
MASA : 07.05 – 08.15 |
KELAS : 6RK 5 |
TAJUK : Alih bahasa ( iklan ) |
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat a)menyatakan dengan betul isi penting yang terdapat dalam iklan yang dibaca b)mengenal pasti cara mengalih iklan kedalam bentuk bahasa biasa c)mengalih bahasa iklan kedalam bentuk bahasa biasa dengan betul |
AKTIVITI : bermadah Merujuk teks iklan Penerangan Sumbangsaran Kerja bertulis |
KBKK : menggenal pasti |
REFLEKSI : pelajar dapat mengalih bahasa iklan kedalam bentuk bahasa biasa |
TARIKH : 09.07.2009 ( KHAMIS ) |
MASA : 09.45 – 10.55 |
KELAS : 4K6 |
TAJUK : karangan berpandu |
OBJEKTIF : supaya pelajar dapat a)menyatakan dengan betul isi penting yang terdapat pada gambar bersiri yang ditunjukkan b)menyenaraikan ayat topic yang betul berdasarkan setiap gambar yang diberi |
AKTIVITI : Bermadah Penerangan Soal jawab Sumbangsaran Kerja bertulis
|
KBKK : Menciri |
REFLEKSI : pelajar dapat mengemukakan isi penting berkaitan dengan gambar |
TARIKH : 10.07.2009 ( jumaat ) |
MASA : 09.40 – 10.40 |
KELAS : 6RK 5 |
TAJUK : Bahasa Melayu Klasik |
OBJEKTIF : supaya pelajar dapat a)menyatakan dengan betul bukti kewujudan BM klasik b)menyenaraikan perbezaan antara BM klasik dengan BM moden c)menyenaraikan contoh perkataan yang terdapat dalam BM Klasik |
AKTIVITI : bermadah Pembentangan Soal jawab Kerja bertulis |
KBKK : menciri |
REFLEKSI : |
TARIKH : 10.07.2009 ( JUMAAT ) |
MASA : 10.40 – 11.40 |
KELAS : 4K7 |
TAJUK : Karangan berpandu |
OBJEKTIF : supaya pelajar dapat a)menyatakan isi penting yang terdapat pada gambar bersiri yang ditunjukkan b)mengenal pasti perbezaan antara ayat topic dengan ayat huraian c)menulis dengan betul sekurang-kurangnya empat ayat topik dan satu ayat huraian berdasarkan gambar yang ditunjukkan |
AKTIVITI : bermadah Merujuk gambar Penerangan Soal jawab Kerja bertulis |
KBKK : menciri |
REFLEKSI : |
<< Laman utama