OSMAN

Jumaat, 19 Jun 2009

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 25

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU 25
TARIKH : 15.06.2009 ( ISNIN )
MASA : 08.15 – 09.25 & 09.45- 10.15
KELAS : 4K6 & 4K7
TAJUK : Pembetulan Peperiksaan pertengahan tahun
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat
a)mengenali kesalahan dan kesilapan dalam jawapan yang dibuat
b)mengenalpasti jawapan sebenar untuk soalan kertas 1
AKTIVITI : - merujuk kertas soalan peperiksaan pertengahan tahun
-sumbangsaran
-penerangan
-kerja bertulis
KBKK : Mengenal pasti
REFLEKSI : Pelajar dapat membuat pembetulan terhadap kesalahan jawapan



TARIKH : 16.06.2009 ( SELASA )
MASA : 07.05 – 08.15
KELAS : 6RK5
TAJUK : ALIH BAHASA ( Sajak )
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat
a)menyatakan dengan betul tiga langkah yang perlu diambil untuk mengalih
bahasa sajak.
b)mengenalpasti isi yang terdapat dalam sajak yang dikaji
c)mennjawab dengan betul sekurang-kurangnya tiga daripada empat rangkap
sajak yang diberi.
AKTIVITI : - merujuk petikan sajak
-mendeklamasi sajak
-penerangan
-soal jawab
-kerja bertulis
KBKK : Mengenal pasti
REFLEKSI : Pelajar dapat mengalih bahasa sajak kedalam bentuk prosa moden dengan
Bimbingan guru



TARIKH : 16.06.2009 ( SELASA )
MASA : 08.15 – 09.25 & 10.55- 12.05
KELAS : 4K6 & 4K7
TAJUK : PEMBETULAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN KERTAS 2
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat
a)mengenali kesalahan dan kesilapan yang telah mereka semasa menjawab soalan
dalam peperiksaan lepas
b)mengenal pasti jawapan sebenar bagi setiap soalan
AKTIVITI : -merujuk kertas soalan dan kertas jawapan
-penerangan
-sumbangsaran
-kerja bertulis
KBKK : Mengenali
REFLEKSI : Pelajar dapat mengenal pasti kesalahan dan kesilapan yang telah mereka
Lakukan dalam peperiksaan


TARIKH : 17.06.2009 ( RABU )
MASA : 07.05 – 08.25
KELAS : 6RK5
TAJUK : ALIH BAHASA ( SAJAK )
OBJEKTIF : supaya pelajar dapat
a)mendeklamasi sajak dengan betul
b)memahami isi yang disampaikan oleh penyajak
c)mengalih sajak kedalam bentuk prosa biasa
AKTIVITI : -merujuk teks sajak
-mendeklamasi sajak
-penerangan
-sumbangsaran
-kerja bertulis
-rumusan
KBKK : Mengenal pasti
REFLEKSI : pelajar memahami carra mengalih bahasa sajak kedalam bentuk bahasa biasa





TARIKH : 17.06.2009 ( RABU )
MASA : 09.45 – 10.55
KELAS : 4K6
TAJUK : membina ayat
OBJEKTIF : supaya pelajar dapat
a)menyatakan dengan betul tiga perkara penting yang perlu dititik berat semasa
menghasilkan ayat
b)membina ayat dengan menggunakan perkataan yang diberi
c)menjawab dengan betul 8 daripada 10 soalan yang diberi
AKTIVITI : -bermadah
-penerangan
-perbincangan kumpulan
-laporan
- kerja bertulis
-rumusan
KBKK : MEMBANDING
REFLEKSI : Pelajar dapat membina ayat dengan baik berpandukan arahan

TARIKH : 18.06.2009 ( KHAMIS )
MASA : 07.05 – 08.15
KELAS : 6RK5
TAJUK : Karangan
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat
a)menyatakan dengan betul langkah-langkah yang perlu dilakukan sebelum
dan semasa menulis karangan
b)menyenaraikan lima isi penting yang berkaitan dengan tajuk yang diberi
c)menghasilkan pendahuluan karangan yang berkualiti
AKTIVITI : -berpantun
Soal jawab
Penerangan
Kerja bertulis
Rumusan
KBKK : Mengenali
REFLEKSI : Pelajar dapat menghasilkan pendahuluan karangan yang menarik dan sesuai
Dengan tajuk




TARIKH : 18.06.2009 ( KHAMIS )
MASA : 09.45 – 10.55
KELAS : 4K6
TAJUK : Gurindam barisan hadapan (prosa tradisional )
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat
a)mengenali bentuk gurindam
b)mengenali makna setiap baris gurindam yang diberi
c)menjawab dengan betul 5 daripada 6 soalan yang diberi
AKTIVITI : - merujuk teks gurindam
-membaca teks gurindam
-penerangan
- soal jawab
-kerja bertulis / rumusan
KBKK : Mengenali
REFLEKSI : Pelajar dapat memahami isi yang terdapat dalam gurindam yang diberi



HARI JUMAAT DAN HARI SABTU GANTI
( 19 & 20 JUN )
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TIDAK DIJALANKAN KERANA BERTUGAS SEBAGAI GURU
PENGIRING – MEMBAWA PESERTA PERTANDINGAN SILAT PERTANDINGAN SILAT DI PESANTREN TAIB MAHMUD.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 22

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 22

TARIKH : 25.06.2009 ( ISNIN )
MASA : 08.15 – 09.45 & 09.45 – 10.15
KELAS : 4K6 & 4K7
TAJUK : Menukar ayat pasif menjadi ayat aktif
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat
a)mengenali cirri-ciri ayat aktif dan ayat pasif
b)mengenali perbezaan antara ayat aktif dan ayat pasif
c)menjawab dengan betul 5 daripada 6 soalan yang diberi
AKTIVITI : -bermadah
-penerangan
-sumbangsaran
-kerja bertulis
-rumusan
KBKK : MENGENALI
REFLEKSI : Pelajar dapat menukarkan ayat pasif mudah menjadi ayat aktif



TARIKH : 26.05.2009 ( SELASA )
MASA : 07.05 – 08.15
KELAS : 6RK5
TAJUK : Rumusan karangan
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat
a)menyatakan dengan betul isi penting yang terdapat dalam petikan yang diberi
b)mengenali cara dan kaedah membuat rumusan
c)mengenal pasti apa yang perlu ada dalam sesebuah rumusan yang berkualiti
AKTIVITI : -merujuk teks
-penerangan
-soal jawab
-kerja bertulis
KBKK : Mengenal pasti
REFLEKSI : Pelajar memahami apa yang perlu ada dalam sesebuah rumusan



TARIKH : 27.05.2009 ( RABU )
MASA : 07.05 – 08.15
KELAS : 6RK5
TAJUK : RUMUSAN KARANGAN
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat
a)menyatakan dengan betul idea utama dan idea sampingan yang terdapat
dalam petikan
b)menghasilkan sebuah rumusan karangan yang menepati standard STPM
AKTIVITI : -merujuk teks
-soal jawab
-penerangan
-kerja bertulis
-kesimpulan
KBKK : Menilai
REFLEKSI : Pelajar dapat menghasilkan rumusan yang mematuhi standard STPM

TINGKATAN 4 PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
TARIKH : 28.05.2009 ( KHAMIS )
MASA : 07.05 – 08.15
KELAS : 6RK5
TAJUK : Alih bahasa ( pantun )
OBJEKTIF : Supaya pelajar dapat
a)membaca pantun dengan nada yang sesuai / betul
b)menyatakan makna yang terdapat pada setiap rangkap pantun
c)mengalih pantun kedalam bentuk bahasa biasa
AKTIVITI : -merujuk teks
-membaca pantun
-penerangan
-soal jawab
-kerja bertulis
KBKK : MENGKELASKAN
REFLEKSI : Pelajar dapat mengalihkan bahasa pantun kedalam bentuk bahasa biasa

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARI JUMAAT ( 29.05.2009 )
MAJLIS PENYAMPAIAN HADIAH DAN SIJIL